Sabtu, 2 Mei 2009

KERUSI TOK4

Assalamualaikum..........
Aduhai rakyat Sanggang........
Koi pada 01 May 2009 bersempena dengan Hari Buruh berkesempatan dengan rakyat kota yang lain balek ke kampung masing-masing. Bagi koi distinasinya tak lain ialah SANGGANG, lebih-lebih lagi untuk Bonda yang disayangi........
Alhamdulillah, ari tu kebetulan Hari Jumaat aku berkesempatan memunaikan Sembahyang Jumaat bersama rakyat Sanggang, masjid baru… tapi kalau nak di bandingkan dengan Masjid lama, lebih besar dengan Masjid yang lama. Itu tak kesah la, rakyat Sanggang pun entah tinggal beberapa kerat saja lagi yang ader, tapi ari Jumaat bleh kata ramai juga laa, tapi klau berjumaah magrib tu, dua shaf pun tak sampai, aku tengok ada juga aktiviti ceramah ugama jemputan (Alhamdulillah) tapi yang hadir pun tak beberapa kerat ajer.
Kawan aku cakap ini ada kaitan nya dengan gejala perebutan kuasa Tok4 juga, sebab mengikut cerita yang aku dapat, bakal Tok4 di kedua-dua orang ni, tak sebulu/sehaluan, so ada lah pengikut2 masing-masing (macam pemilehan UMNO juga la), ianya terbawa-bawa sampai hal keagamaan, sebagai contoh kalau Tok4 lama jadi imam maka mengikutnya lah saja yang hadir, disebaliknya kalau bakal Tok4 yang satu lagi jadi imam maka Tok4 lama tak hadir termasuk kuncu-kuncu nya. MasyaAllah apa nak jadi dengan Rakyat Sangang sekaran ini.
Apa yang koi dengar juga pemilehan Ketua Kampung (Tok4) yang baru tak ada pun sok sek, bila pilehan akan di adakan, mengikut cerita dulunya pada penghujung bulan April, tapi diam jer, sekarang dah bulan May (5)………. Ramai penganalisis mengatakan Tok4 lama akan jatuh dengan terok bila pemilehan nanti, munkin ini salah satu sebab pemilehan tertangguh tanpa di kabar beritakan kepada rakyat Sanggang. Koi pun ader juga dengan berita dulu pun Tok4 sekarang naik pun bukan diatas sokongan rakyat Sanggang tetapi picit butang lif naik sendiri, tulis surat sendiri mengatakan rakyat Sanggang mencalunkan nya untuk menjadi Tok4.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan